Loading

لطفا کمی صبر کنید...

چگونه یک مصاحبه شغلی موفق داشته باشیم؟

نویسنده: جاب لایف
۱۳۹۷/۰۷/۰۲
تعداد بازدید: ۱۳۵۷

برای موفقیت در یک مصاحبه استخدامی و مشغول شدن به کار مورد علاقه تان، باید نکاتی که در این نوشتار گردآوری شده است را رعایت کنید. اینها اشتباهاتی است برخی از افراد در مصاحبه های شغلی می کنند و منجر به ازدست دادن شغل مورد علاقه شان می شود. به یاد داشته باشید که “برخورد اول” خیلی خیلی مهم است.

 

  • دست دادن ضعیف.
    • شاید موضوعی پیش‌پا افتاده به ‌نظر برسد، اما شُل یا ناجور دست دادن، ناخوشایند است. بسیاری از مصاحبه‌کننده‌ها، خیلی زود در مصاحبه، استخدامی ذهنیت‌شان را درمورد کاندیدا می‌سازند، بنابراین، با یک دست‌دادن مطمئن و محکم، قدم اول را درست بردارید. محکم دست دادن، نشان دهنده جدیت و مصمم بودن شماست.
  • ظاهر نامناسب.
    • فرقی نمی‌کند مربوط به چه شغلی باشد، اما باید ظاهر حرفه‌ای داشته باشید و خوب لباش بپوشید. مصاحبه‌کننده‌ها ممکن است معتقد به کلیشه‌ها باشند و از ظاهر شما، شما را قضاوت کنند. لازم نیست که لباس های گران قیمت خود را برای مصاحبه های استخدامی بپوشید، اما مرتب، تمیز و حرفه ای باشید.
  • کم علاقه نشان دادن.
    • مصاحبه‌کننده را به خود جذب کنید، تماس چشمی برقرار نمایید، و از خمیازه کشیدن یا بی‌علاقه نشان دادن بپرهیزید. این‌ها شاید رفتارهای کوچکی به‌نظر برسند که اگر واجد شرایط کافی برای ان شغل باشید، نباید اهمیتی به آنها داد، اما یادتان باشد مصاحبه‌کننده‌ها ممکن است تحت تاثیر ظاهر بی‌تفاوت و بی‌علاقه شما قرار گرفته و این‌طور استنباط نمایند که ” کم‌علاقه‌گی یعنی بی‌انگیزه بودن
  • جواب‌های خیلی کوتاه و مختصر.
    • تحقیقات درباره مصاحبات شغلی، نشان داده است که این، رایج‌ترین رفتار منفی در مصاحبات شغلی است، جوابِ یک کلمه‌ای یا پاسخ خیلی مختصر به پرسشی که آشکارا نیاز به جوابی طولانی‌تر دارد، مثلا ” احساس‌تان نسبت به شغل قبلی‌تان چه بود؟”، ”خوب” جوابی نیست که مصاحبه‌کننده به دنبالش است. از فرصتی که دراختیار دارید برای پاسخ کامل و جامع استفاده نمایید تا نشان دهید کارمندی مشتاق و با انگیزه هستید. در یاد داشته باشید که مصاحبه استخدامی فرصتی است برای شما تا خود را به بهترین شکل ممکن، معرفی کنید، پس بهترین خودتان باشید.
  • عدم شناخت و آگاهی نسبت به شرکت یا سِمت موردنظر.
    • پیش از مصاحبه، درمورد شرکت و شغلی که مورد نظرتان است آگاهی کسب کنید و آمادگی لازم را داشته باشید. حتما آن شرکت را در اینترنت و شبکه های اجتماعی جستجو کنید و در حین مصاحبه، به مصاحبه کننده نشانه هایی بدهید تا متوجه شود که شما آن شرکت را به خوبی می شناسید. همچنین باید در مورد آن سمت شغلی و حدود وظایف آن تا حدی اطلاعات داشته باشید. جستجو در اینترنت و یا رجوع به بانک داده های شغلی می تواند کمک زیادی کند. مصاحبه‌کننده‌ها معمولا از شما می‌پرسند که چرا نسبت به این شرکت و حرفه علاقه‌مند هستید و شما باید آماده باشید و بتوانید نشان دهید که مناسب این سِمت و بهترین گزینه برای آن هستید.
  • جواب‌های نامربوط.
    • همان اندازه که جواب‌های کوتاه، بد هستند، پاسخ‌های نامربوط و ناقص هم نامناسبند. تمرکز داشته باشید و به‌جا و مناسب جواب دهید. مکث کردن برای جمع و جور کردن افکار پیش از پاسخ مستقیم و کامل خوب است، اما جوابی ندهید که همین‌طور ادامه‌دار باشند.
  • شکایت از مشاغل پیشین.
    • به احتمال زیاد، مصاحبه کننده از شما درباره مشاغل قبلی و علت ترک آنها خواهد پرسید. هرگز از کارفرمای یا شغل قبلی‌تان شکایت نکنید. به‌جای این‌که بگویید آن سازمان یا شغل خوب نبوده یا خسته‌کننده بوده، یک جمله مثبت بکار ببرید (مثلا من به دنبال کاری بودم که چالش ‌برانگیزتر بوده و بتوانم بیشتر از مهارت ‌هایم درآن استفاده کنم) 
  • جملات “سرنوشت‌ساز”
    • مطالعات درمورد مصاحبه‌های شغلی نشان می دهد که پاسخ‌هایی از جانب مصاحبه‌شونده‌ها وجود دارند که لزوما منجر به این می‌شوند که مصاحبه‌کننده‌ها سریعا تصمیم به رد کاندیدا بگیرند. بعضی از این جملات سرنوشت‌ساز شامل شکایت درمورد رئیس‌های قبلی، استفاده از جملات توهین آمیز، یا عنوان کردن یک سوء پیشینه یا یک رفتار غیراخلاقی می‌شود. به جای جملات و عبارات منفی، از عبارات مثبت استفاده کنید و بر توانمندی ها و امتیازاتتان متمرکز شوید. به طور کلی به یاد داشته باشید که در مصاحبه شغلی، هیچ گاه خود یا دیگران را بی اعتبار نکنید. 
  • ضعف در آداب معاشرت.
    • چه در ابتدای مصاحبه و هم در انتهای آن، مهم است که مبادی آداب بوده و بابت فرصتی که برای‌تان پیش آمده قدردان و مسرور باشید. آگاه باشید که مصاحبه شغلی، اگر موفق باشد، آغاز یک مسیر کاری جدید برای شما خواهد بود و شما با آن افرادی که در مصاحبه می بینید، همکاری خواهید کرد. پس ادب را همیشه سرلوحه ارتباطات خود قرار دهید.